FirstVet lanserar i USA och expanderar i Sverige efter investering på 300 miljoner kronor

Foto: FirstVet

Digitala vårdtjänster har under de senaste åren vuxit sig allt starkare. 2016 lanserades svenska FirstVet och var då först i världen med att erbjuda veterinärbesök via videosamtal. Sedan dess har företaget kunnat göra djursjukvård tillgänglig för djur i Sverige och på fem andra marknader. Efter en finansieringsrunda på 300 miljoner kronor fortsätter nu den internationella expansionen med en satsning i USA.

Sedan starten i Stockholm 2016 har FirstVet lett den globala utvecklingen inom digital veterinärvård och expanderat snabbt och kraftfullt. I dag samarbetar FirstVet med över 40 försäkringsbolag på sex olika marknader i Europa och bolagets veterinärtjänst är tillgänglig för sju miljoner djur.

– Sverige har den högsta andelen försäkrade djur i världen. Detta i kombination med att vi samarbetar med åtta av landets nio försäkringsbolag gör att vi kan erbjuda kostnadsfri veterinärvårdsrådgivning till miljoner djurägare i landet. När vi har tagit vårt koncept till länder där djur inte är försäkrade i lika hög grad har vår modell visat sig vara minst lika effektiv, säger David Prien, vd och medgrundare, FirstVet.

Lanserar i USA

FirstVet har nyligen stängt en finansieringsrunda på 300 miljoner kronor. Det gör det möjligt för bolaget att fortsätta sin internationella resa genom en lansering i USA i mitten av november. I och med den nya finansieringen får bolaget två nya partners, Mubadala Capital och Cathay Innovation som ansluter sig till två redan befintliga finansiärer, OMERS Ventures och Creandum.

– Vi är mycket stolta och glada över detta bevis på att våra investerare har en stark tilltro till våra värderingar och vårt mål att vilja tillgängliggöra djurvård för ännu fler djur. Nu kan vi ta med oss vår bevisat framgångsrika modell till den enorma marknaden i USA. Under nästa år planerar vi att även lansera i Kanada och Frankrike, säger David Prien.

FirstVet har i dag redan ett operativt team om 14 medarbetare på plats i USA och befinner sig just nu i en beta-lansering. Tjänsten kommer finns tillgänglig dygnet runt för djurägare i samtliga 50 stater. 

Satsar på svensk e-handel

Även på hemmamarknaden fortsätter Firstvet att bredda sitt tjänsteutbud och planerar att inom kort lansera en e-handel. Sortimentet kommer utgöras av veterinärfoder och vårdprodukter från ledande varumärken. Den nya e-handeln blir en förlängning av företagets olika videotjänster inom veterinärvård och friskvård för husdjur.

– En egen e-handel är en naturlig satsning i vårt arbete att fortsätta utvecklas som den främsta digitala rådgivaren för svenska djurägare. Nu kommer våra veterinärer kunna hjälpa djurägare i ytterligare ett led och även se till att de får enkel tillgång till rätt produkter som passar just deras djur. Vi fortsätter helt enkelt förenkla livet för svenska djurägare, säger David Prien. 

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundblogg #dognews #hundvalp #hundraser #hundsaker #hundtillbehör #hundleksaker #hundsängar #hundbur #hunduppfödare #firstvet

Husdjur
Husdjur
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.