Konsumentverkets granskning visar på brister i hundförsäkringar

Efter Konsumentverkets granskning av tio bolags hundförsäkringar hittades brister hos samtliga bolag, bland annat i marknadsföring, förköpsinformation och försäkringsvillkor. Konsumentverket ska nu inleda en dialog med bolagen för att få till rättelser.

I Sverige finns cirka 750 000 hundägare och mer än 1 miljon registrerade hundar. Hundägare besöker oftare än tidigare veterinär och är mer villiga att spendera pengar på veterinärvård. Därför blir även hundförsäkringar allt viktigare.

Konsumentverket har granskat bolagens marknadsföring, förköpsinformation och försäkringsvillkor och har hittat brister inom alla tre områdena. Bristerna handlar bland annat om att:

  • Hundförsäkringarna i vissa fall marknadsförs med svepande och obestyrkta påståenden som till exempel “…högre ersättning, lägre självrisk och rättvisa villkor”.
  • Marknadsföringen av prisinformation i vissa fall är vilseledande.
  • Det förekommer säljbudskap i förköpsinformation, trots att den enbart ska innehålla fakta.
  • Det finns exempel på villkor som är otydliga, obalanserade till konsumentens nackdel och villkor som avviker från försäkringsavtalslagen.

Summeringen av granskningen finner du på Konsumentverkets webbplats 

Källa: Konsumentverket

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundblogg #dognews #hundvalp #hundraser #hundsaker #hundtillbehör #hundleksaker #hundsängar #hundbur #hunduppfödare #kennelhosta #veterinär #skilsmässa

Husdjur
Husdjur
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.