Veterinärer behöver träna på kommunikation med djurägare

Foto: pixabay

Veterinärer använder ofta en olämplig kommunikationsstil när de möter djurägare, visar en studie från SLU. Klientcentrerad kommunikation kräver träning men skulle vara bättre. 

Hur veterinärer kommunicerar med djurägare har stor betydelse, inte minst i rådgivande samtal. Trots att så kallad klientcentrerad kommunikation rekommenderas är denna kommunikationsstil relativt ovanlig hos veterinärer. Motiverande samtal är en vetenskapligt utvärderad klientcentrerad rådgivningsmetod som skulle kunna användas för att stärka djurägares egen motivation och engagemang för förändring, skriver Veterinärmagazinet.

Källa: SLU

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundblogg #dognews #hundvalp #hundraser #hundsaker #hundtillbehör #hundleksaker #hundsängar #hundbur #hunduppfödare #hundfoder

Husdjur
Husdjur
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.