Pandemin får tillväxten i husdjursbranschen att explodera

Foto: pixabay

Marknaden för hund- och kattrelaterade varor och tjänster växer så det knakar och omsättningen har nästan tredubblats på tio år. En ökad efterfrågan på djursjukvård, på tjänster som päls- och kloklippning samt expanderande försäljning av djurtillbehör, får tillväxten att stiga brant i pandemins spår.

Förra året köpte svenska hund-, katt- och smådjursägare varor och tjänster till sina husdjur för drygt 27 miljarder kronor, visar en rapport från Djurbranschens Yrkesnämnd, DYN. Det motsvarar en ökning med 170 procent jämfört med 2011, då den totala försäljningen beräknades till 10 miljarder kronor. Den största ökningen har skett de senaste åren, i samband med att många svenskar blivit med husdjur under pandemin.

-Det är självfallet positivt att ökningen i antalet husdjur även resulterar i en motsvarande expansion inom husdjursrelaterade varor och tjänster. Det visar hur viktigt det är för oss att våra husdjur har det bra. Samtidigt ger den här utvecklingen människor som brinner för att arbeta till exempel med hundar, utökade möjligheter att hitta sin specifika nisch, säger Kees de Jong, VD för Svenska Kennelklubben, som är ett av DYNs medlemsföretag.

DYN företräder bland annat branscher som zoofackhandeln, djursjukvården, försäkringsbolag, djurskydd, djurparker och ideella organisationer. I den sistnämnda gruppen ingår Svenska Kennelklubben. Rapporten är den tredje i ordningen och baseras på insamlade data och branschrapporter.

Medan många branscher har gått starkt under pandemin, har dock hund- och kattpensionat haft det tufft till följd av minskat resande. Minskad turism har också lett till att antalet djurparker har minskat ned till 44. I 2016-års undersökning var antalet 55. För att överleva har många småföretag, med framgång, utökat sin verksamhet med näthandel. I zoo-branschen har antalet anställda fördubblats sedan 2016 och omsättningen har ökat med 250 procent.

Ungefär en tredjedel av hushållen i Sverige har ett sällskapsdjur, enligt en Novus-undersökning från februari 2021. I cirka 20 procent av hemmen fanns då katter medan ungefär 15 procent av hushållen hade hund.

Källa: SKK press

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundblogg #dognews #hundvalp #hundraser #hundsaker #hundtillbehör #hundleksaker #hundsängar #hundbur #hunduppfödare

Husdjur
Husdjur
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.