Vilket sällskapsdjur googlar svenskarna mest på?

Sällskapsdjuren som vi googlar mest på: “Förvånande”. Hund är Sveriges mest googlade sällskapsdjur – trots att fler hushåll äger katt. Det visar en undersökning av Kattly.se, som har sammanställt data från Google.

  • Hund har klart högst popularitet på Google.
  • Hamster är det tredje mest googlade sällskapsdjuret.
  • 21 procent av svenska hushåll äger en katt, jämfört med 15 procent för hund.

Vilket sällskapsdjur är egentligen det mest populära? Enligt den senaste Stora djurundersökningen från Agria och Svenska Kennelklubben, som presenterades i oktober, står katten i topp som det vanligaste sällskapsdjuret i Sverige, följt av hundar, kaniner, akvariefiskar och fåglar. På platserna 6-10 återfinns reptiler, hamstrar, marsvin, möss och råttor.

När man däremot tittar på online-populariteten av sällskapsdjur, framstår hunden som den mest sökta, enligt ny data från Google Trends, sammanställd av Kattly. Här kommer katten klart på andra plats, följd av kanin, hamster och akvariefiskar. I genomsnitt görs omkring 90 000 googlesökningar på termen ”hund” varje månad, vilket är betydligt fler än de knappt 50 000 sökningarna för ”katt”. På tredje plats ligger hamstern med drygt 27 000 sökningar, tätt följd av kaninen som har 18 000 sökningar.

Andrew de Lisle, grundaren av Kattly.se, uttrycker förvåning över att hunden är så mycket mer sökt jämfört med katten, särskilt när man tar hänsyn till statistiken som visar att fler hushåll i Sverige faktiskt har katt än hund.

Geografiskt sett varierar populariteten för olika sällskapsdjur inom landet. Hunden är mest populär online i regioner som Jämtland, Gävleborg, Västernorrland, Värmland och Dalarna. För katten däremot är de mest aktiva sökområdena Kalmar, Gotland, Värmland, Örebro län och Uppsala län. När det gäller kaniner, så är de mest eftertraktade i Västmanland och Dalarna, medan Örebro län utmärker sig för sitt intresse för akvariefiskar. Hamstern är mest populär på Gotland och marsvin i Dalarna, enligt Kattlys analys av sökningarna från det föregående året.

De Lisle noterar också att den stora sökningen efter hundar i regioner som Jämtland, Västernorrland och Dalarna kan ha en förklaring i den aktiva livsstilen i dessa områden, vilket tyder på en stark koppling mellan livsstil och intresset för hundägande.

Kattly genomförde nyligen en analys av ägandet av hundar och katter i Europa, där man använde data från European Pet Food Industry Federation (FEDIAF). Resultaten visade att katter generellt sett är mer populära än hundar, med 21 procent av hushållen i Sverige som har minst en katt, medan endast 15 procent har en hund.

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundblogg #dognews #hundvalp #hundraser #hundsaker #hundtillbehör #hundleksaker #hundsängar #hundbur #hunduppfödare #hundförsäkring

Husdjur
Husdjur
Detta inlägg publicerades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar