I dagens GP (papperstidning) står det på första sidan samt under Konsument om hundägaren Hans Visser vars hunds veterinärfaktura tredubblades från det utlovade priset.
Hans Visser hade via annonser tidigare sett att Ale veterinärklinik utanför Göteborg annonserat ut gratis tandkontroll för hundar. Normalt använder sig Hans av en annan veterinär men gjorde ett undantag just på grund av erbjudandet.
Vid det första besöket konstaterades att Hans dvärgschnauzer hade ett väldigt fint tandkött men lite tandsten, så ett nybesök för att ta bort tandsten bokades in. Tandstensborttagningen skulle kosta 2 250 kronor och utföras om två veckor.
Vid nybesöket blev Hans upplyst om att man måste ta en röntgen också och eventuell kostnad för att dra ut en eller flera tänder skulle tillkomma så man ville höja priset till 6 750 kronor!! Hans började protestera han höll faktiskt på att svimma då han hörde att priset nu var det tredubbla! Veterinären stod på sig och menade att man måste ta röntgen för att kunna avgöra om någon tand måste dras ut. Hans blev förbannad och tog hunden under armen och gick ut från kliniken. Han bokade sedan tid hos sin ordinarie veterinär som putsade tandsten på hunden och fick även hundens klor klippta samtidigt.
Hans säger till GP att veterinärerna har blivit ”big business” och att det är fruktansvärt! Verksamheten borde vara seriös, de skall väl inte hålla på som om de säljer mobiltelefoner säger Hans. Hade Hans vetat att de kunde höja priset hade han aldrig återvänt till Ale veterinärerna säger han. Han menar att djurägarna är i underläge vid ett sådant bemötande, vad skall man göra. Hans har kollat priset hos två andra aktörer och de är inte i närheten av vad han skulle tvingats betala hos Ale veterinärerna.
VD på Ale veterinärerna försvarar kliniken och säger att hon inte var på plats då Hans tog sin hund under armen och gick ut från kliniken. Normalt ringer hon alltid upp om en kund inte är nöjd! (Vi på Dog News undrar om de har många onöjda kunder)? Hon säger vidare att djurägaren har fått all prisinfo vid första besöket men att han har glömt det. Kliniken har nu ändrat sina rutiner och sänder med en broschyr hem med djurägaren till dem som varit på gratisbesök för tandkontroll.
Det här är absolut ingen ovanlig händelse. Det är flera kliniker som uppträder på det här sättet. Vilka kliniker som en hundägare kan riskera sådana här förslag sprids bland hundägare muntligt och via sidor på facebook. Veterinärverksamheten i Sverige har precis som sägs under de senaste åren blivit ”big business” och självklart kommer det i slutändan att drabba hundarna eftersom det är få hundägare som kommer att ha råd att söka den vård varje bra hundägare vill ge sin hund. En del hundägare har också tvingats ta stora lån för att kunna ge hunden adekvat vård.
Det har blivit hysteri bland veterinärerna, det verkar som att dom höjer priserna som dom tycker passar dom. Vet att nu ringer man och kollar priser på olika mottagningar. Jag skulle dra ut två hörntänder på en hund och fick pris från 1
.500 till 6.500 .Att ge ett pris och sen höja det kan inte vara lagligt, då har man ingen chans att välja. Jag trodde veterinär var det för att hjälpa djuren inte att tjäna så mycket som möjligt. Har sett TV program som inte är sanna, vissa kliniker gör allt för att behålla till synes rätt friska hundar över natten. En hund hade ett litet sår mellan trampdynan och vet. ansåg att den skulle stanna över natten. >Det här är att lura folk , hunden skulle ha mått mycket bättre att få sova på sin vanliga plats hemma , men natten hos veterinären kostade 1000.
Bitte