Veterinär Magazinet: Probiotika för hund – Inte vilken bakterie som helst

Bakterier av rätta stammen gör jobbet i magen!

Probiotika är på modet, och inte bara för människor. Men vetenskapen kring de goda bakterierna är ung och nya rön kommer hela tiden. Bland entusiasterna finns forskaren Clas Lönner och veterinären Marie Ålund, som har lanserat probiotikaprodukter för hund och häst.

Under de första månaderna har försäljningen gått över förväntan, och återkopplingen från djurägarna är övervägande positiv. Många har börjat ge sina hundar probiotikan för att komma till rätta med olika mag-tarmproblem, men har märkt att den samtidigt har haft positiv inverkan på hundens päls- och klokvalitet.

– Det är vi inte direkt överraskade över, men att effekten skulle vara så pass stor är ändå förvånande, säger Clas Lönner. Han är tekn dr i mikrobiologi och en av dem som ligger bakom Proviva, drycken med laktobaciller för människor. Genom sin utveckling av bakterier för bagerier har han också blivit känd som ”Doktor Surdeg”. Ett stort intresse för djur (han äger ett tiotal hästar och en västgötaspets) giorde att han ville börja utveckla probiotikaprodukter även för dem. Ett möte med Marie Å1und ledde till ett nära samarbete dem emellan. Nu har de båda lanserat OnlyGoodDog för hund, OnlyGoodHorse för häst och senare kommer även OnlyGoodCat.

Marie Ålund har ägnat en stor del av sin karriär åt läkemedelsindustrin och framför allt Ceva. Sedan några år är hon tillbaka bland patienterna på egna kliniken CoM i skånska Saxtorp. Samtidigt bedriver hon alltså forskning och produktutveckling tillsammans med Clas Lönner inom ramen för bolaget Animal Probiotics på forskningsbyn Ideon i Lund.

Balans mellan bakterier behövs

Vad är det då de har kommit fram till i sin forskning? Det vetenskapliga intresset har vuxit enormt de senaste 10-12 åren, en period så kort att den knappt kan mätas i de här sammanhangen. Det har länge funnits en klarhet om att det behövs en balans mellan ”goda” och ”dåliga” bakterier i mag-tarmkanalen hos både människor och djur. Exempelvis beror många problem hos hund på ett underskott av mjölksyrabakterier. Det finns gott om produkter på marknaden som innehåIler levande bakterier och många hundägare har provat – med varierande resultat. – Det räcker inte att man har rätt bakterieart. Det måste vara rätt stam av rätt bakterieart för att den verkligen ska fästa på tarmslemhinnan och etablera sig i tarmen. Detta är en viktig egenskap och det är det som ligger bakom den positiva feedback som vi får nu, säger Clas Lönner.

Olika egenskaper

När man läser studier om probiotika är det viktigt att titta på vilken bakteriestam som studerats. Bakteriestammarnas egenskaper är olika. Exempelvis är det stora skillnader på hur de kan fästa in till tarmslemhinnan, hur mycket mjölksyra och andra föreningar de producerar och så vidare. Bakterierna måste också förpackas på ett sådant sätt att bakteriehalten är tillräckligt hög när produkten väl används. Bristen på kunskap (även hos vissa tillverkare) kan ligga bakom den skepsis som både Clas Lönner och Marie Ålund ibland möter hos veterinärer. – Men nu märker vi en förändring. I början har vi mest vänt oss direkt till hundägare i vår marknadsföring, men nu har flera kliniker och DV-stationer tagit in och börjat rekommendera våra produkter. Många veterinärer har egna goda erfarenheter av produkterna, säger Marie Ålund. För att vidareutveckla och förbättra sina produkter håller Clas Lönner och Marie Ålund tät kontakt med sina kunder. En del hundägare har uppmanats att föra dagbok med aktuella parametrar som hur hundens aptit, avföring, päls och beteende påverkas. – På humansidan finns studier som visar att tarmmikrobiotan kan påverka exempelvis psoriasis. På islandshäst har vi sett en positiv effekt på sommareksem. Så vi hade en känsla av att något gott kunde visa sig även på hund, säger Clas Lönner. – Vi vill samla kunskaper om tarmens betydelse för huden och diskuterar att lägga en studie på hud i stället för mage och tarm. Det är ju när forskningen går framåt som vi får mer kunskap om mekanismerna bakom mikrobiotans funktion, säger Marie Ålund.

Varje djurslag kräver sin stam

Clas och Marie anser att det är en fördel att välja en bakteriestam som kommer från det djurslag som den ska användas till. Det beror på att bakterierna anpassar sig till sin miljö och utvecklar olika egenskaper för att hävda sig i konkurrensen med övriga mikroorganismer. När en bakteriestam selekterats fram, genomför Animal Probiotics etableringsstudier för att säkerställa att den bakterie man valt verkligen etablerar sig och finns i tillräckliga nivåer i träckprov. Därefter måste man vid tillverkningen vara mycket noga med att bakterierna inte tappar de egenskaper man eftersöker, och Animal Probiotics har därför utvecklat en labbmetod för att säkerställa det efter varje produktionstillfälle. – För mig var det verkligen en ögonöppnare att man måste gå ner på bakteriestamnivå och inte kan köpa vilken produkt som helst i hälsokosten och tro att man får effekt. Det var därför jag valde att börja samarbeta med Clas, säger Marie Ålund. De bakteriestammar de får fram anges på förpackningarna samt skickas till en bakteriebank i Tyskland, där de lagerförs och får ett så kallat DSM-nummer.

Varför behöver hundar och hästar egentligen probiotika?

Liksom för människa beror det på livsstil och miljö. Fodret är mer sterilt och många hundar får inte längre matrester eller hemlagad mat. Stadshundar är ofta stressade, går i koppel på asfalt, utsätts för ökat antibiotikatryck och går miste om möjligheten att springa fritt i skogen. Men det är individuellt. Alla hundar behöver inte tillförsel av probiotika, säger Marie Ålund.

Läs hela artikeln från Veterinärmagazinet här

Veterinär Marie Ålund och Anders Bagge i samtal om Only Good Dog probiotika.

Träffa Tekn. Dr. Clas Lönner på Animal Probiotics ABMyDog Svenska Mässan i Göteborg den 3-6 januari 2020 i monter B04:33

DOG NEWS SVERIGES STÖRSTA HUNDBLOGG

#hund #hundar #hundnyheter #dognews #hundägare #probiotika #onlygooddog #OGD #animalprobiotics #veterinär #andersbagge

Husdjur
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera